Урок основ здоров'я у 6 класі

Тема "Конфлікти і здоров’я. Види конфліктів. Способи розв’язання конфліктів"
(слайд 1)
«Кожна людина може помилятися,
але нікому, крім дурня не властиве
прагнення вперто захищати помилку».                        
 Цицерон
Навчальні цілі: (слайд 2)
надати учням  поняття про конфлікти, їх види, вплив конфліктів на здоров’я;
формувати в учнів вміння адекватного оцінювання життєвих ситуацій; вміння обирати шляхи вирішення спільних проблем;
вчити учнів запобігати конфліктним ситуаціям та при їх виникненні вміти розв’язувати конфліктні ситуації;
розвивати в учнів розуміння почуттів і потреб інших людей;
виховувати в учнів толерантного ставлення до чужих поглядів і переконань, товариські стосунки.
Обладнання:
комп’ютер, проектор
презентація  PowerPoint
«Кошик для сміття»;
роздатковий матеріал;

Тип уроку:  урок  засвоєння нових знань.

Хід уроку:
І. Організаційний момент. Привітання
ІІ. Перевірка домашнього завдання( слайд3)
 — Як ви оцінюєте свої стосунки з іншими людьми?
— Назвіть дії, які сприяють зміцненню стосунків, та дії, що псують їх.
— Порівняйте стосунки з батьками, іншими членами родини, вчителями і друзями. Щоспільного в цих стосунках? Чим вони різняться?
— Наведіть приклади різних стосунків.
— Чим розрізняються здорові і нездорові стосунки?
— Доведіть переваги здорових стосунків.
ВПРАВА.Продовжити речення( слайд4)
Товаришування – це….
Дружба – це …
Ненависть-це…
Як стосунки людей впливають на здоров’я?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вправа «Створи малюнок».( слайд5)
Подивіться на ці фігури (трикутник, коло, квадрат) намалюйте, як ви це бачите...
(демонстрація 2-3-х малюнків)
Отже, ми з вами бачимо одні й ті ж самі речі по-іншому, іноді це і стає причиною непорозумінь і конфліктів.
Вчитель. Так, всі ми - різні. Скільки людей – стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникати конфлікт.
ІV. Мотивація вивчення нової теми. Ваш однокласник висловив думку, яка вам не сподобалася. До яких наслідків призведуть такі ваші вислови: «Ти дурний і сказав дурницю!», «Ти не маєш рації», «Я думаю інакше»?
Як ви поступите?
V. Повідомлення теми і мети уроку.
VI.ВИВЧЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
План ( слайд 6)
1.Визначення поняття конфлікт
2.Причини конфліктів
3. Види конфліктів
4.Стиль поведінки  в конфліктній ситуації.
5.Форми розв’язання конфліктів
Учитель. Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим. На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх-давен, справа в дрібниці  - вміти користуватися ними». Звичайно, вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
Сьогодні ми поговоримо про конфлікти та при¬чини їх виникнення.  Між ким вони виника¬ють? Будемо вчитися попереджати конфлікти.
 Вправа «Асоціативний кущ».
Які асоціації виникають у вас при слові «конфлікт»?( учні по черзі записують на дошці)
Вчитель робить підсумок і подає визначення  поняття конфлікт
Конфлікт — це зіткнення протилежних цілей, інтересів, позицій або поглядів.( слайд 7)
Отже конфлікти бувають пов’язані з:
- різними цілями;   
- різним рівнем культури;   
- різними поглядами;   
- різними цінностями;   
- різними смаками;
- діловими розбіжностями.   
Конфлікт -  слово латинського походження, в перекладі означає «боротися разом».
Причинами виникнення конфліктних ситуацій можуть бути: ( слайд8)
зіткнення протилежних інтересів
думок
поглядів
серйозні розбіжності
гостра суперечка в спілкуванні
неспівпадання інтересів

КЛАСИФІКАЦІЯ КОНФЛІКТІВ( слайд 10)

Ознака класифікації Види конфліктів
1. Спосіб розв’язання: — насильницькі;
— ненасильницькі
2. Сфера прояву: — політичні;
— соціальні;
— економічні;
— організаційні
3. Спрямованість впливу: — вертикальні;
— горизонтальні
4. Ступінь виразності: — відкриті;
— приховані
5. Кількість учасників: — внутріособистісні;
— міжособистісні;
— міжгрупові
6. Потреби: — когнітивні;
— конфлікти інтересів
Стиль поведінки  в конфліктній ситуації. (слайд 9)
         У конфліктній ситуації можна поводитися по-різному. Є різні стилі поведінки в конфлікті.
Стиль конкуренції передбачає, що ви активно прямуєте до розв’язання конфлікту своїм шляхом, оскільки впевнені, що ваше рішення правильне.
        Стиль ухиляння пов’язаний з тим, що ви просто ухиляєтеся від розв’язання конфлікту, можливо тому, що відчуваєте себе неправим або не хочете витрачати сили на конфлікт.
Стиль пристосування виявляється в тому, що ви не обстоюєте свої інтереси й дієте разом із протилежною стороною.
         Стиль співпраці передбачає, що ви обстоюєте свої інтереси, але враховуєте й інтереси іншої сторони.
Стиль компромісу передбачає часткове задоволення інтересів двох  сторін шляхом взаємних поступок.
           Іноді конфлікт може призводити до негативних і навіть до руйнівних дій. Такі конфлікти погано впливатимуть на психічне здоров’я.
Вчитель.  А чи можемо ми сказати, що конфлікт створює проблеми

«Ділова гра: «Доведи, що...»»( слайд12)

Ситуація. У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень – господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою.
Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класним   керівником і учнем?
Яка виникає проблема?
Місце конфлікту
Як би ви вирішили цю проблему?

Вправа «Розв’яжи ситуацію». Робота з підручником. Робота в парах.

 Самостійна робота.  Картка «Я в конфлікті».
Вправа «Кошик для сміття».
А щоб не конфліктувати треба постійно     самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
Подумайте 1 хвилинку, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.
І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на папері цю рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. Можете назвати в голос цю рису характеру.
Сподіваюсь, що після  нашого уроку в вашому житті буде виникати  менше конфліктних ситуацій
Учитель: .А допоможуть вам у житті уникнути конфліктних ситуацій або мудро виходити з них такі правила з Біблії (слайд 13)
1.Люби ближнього, як самого себе.
2.Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.
3.Люби життя - неоціненний дар Божий.
4.Умій прощати і поважати людину.
5.Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння.


Хвилинка відпочинку.
Всі дихайте…
Не дихайте…
Все в порядку, спочивайте,
Дружно руки піднімайте,
Все прекрасно, опускайте.
Похиліться, розігніться,
Станьте прямо,
подивіться один на одного
й  усміхніться…
VІ .Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
Тестування (слайд 16)
Тест «Чи подобається вам конфліктувати?»
1. У громадському транспорті розпочалася голосна сварка. Ваша реакція:
а) не беру участі;
б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю правою;
в) активно втручаюся в суперечку, викликаючи вогонь на себе.
2. Чи скаржитесь ви батькам на вчителів?
а) ні;
б) тільки, якщо маю для цього вагомі підстави;
в) критикую з будь-якого приводу не лише вчителів, але й підлабузників.
3. Чи часто ви сперечаєтеся з друзями?
а) тільки якщо вони не ображаються;
б) лише з принципових питань;
в) суперечки — моя улюблена справа.
4. Ви стоїте в черзі за хлібом. Хоча черга невелика, знаходяться такі, що хочуть купити хліб поза чергою. Як ви реагуєте?
а) подумки обурююсь, але мовчу;
б) роблю зауваження;
в) проходжу вперед і починаю стежити за порядком.
5. У шкільній їдальні вам дали недосолену страву. Ваша реакція:
а) не здійматиму галасу через дрібниці;
б) мовчки попрошу солі;
в) не утримаюсь від зауважень і демонстративно відмовлюся від їжі.
6. Якщо хтось у школі випадково наступив вам на ногу:
а) з обуренням подивлюсь на напасника;
б) корректно зроблю зауваження;
в) висловлюсь по «повній програмі».
7. Якщо хтось із близьких родичів придбав для вас річ, яка вам не подобається:
а) промовчу;
б) обмежусь коротким коментарем;
в) учиню скандал.
8. Не пощастило в лотереї. Як ви до цього поставитесь?
а) спробую здаватися байдужим;
б) відреагую з гумором;
в) з обуренням висловлюватиму власні думки.
Підрахунок балів: за кожну відповідь «а» — 4 бали, «б» — 2 бали, «в» — 1 бал.
Інтерпретація результатів:
• до 10 балів: суперечки і конфлікти — це повітря, без якого ви не можете жити. Полюбляєте критикувати інших, але якщо чуєте зауваження на свою адресу, можете «з’їсти живцем». Ваша критика — заради критики, не для користі справи. Ваша нестриманість і грубість відштовхують людей. У вас немає справжніх друзів. Отже, намагайтеся перебороти свій
конфліктний характер;
• від 11 до 22 балів: ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу й інші засоби вичерпані. Ви відверто відстоюєте свої погляди, тому маєте славу конфліктної людини. Насправді, конфліктуєте лише за певних обставин; • від 23 до 32 балів: на перший погляд ви — тихоня. Насправді, ви тактовна і миролюбна людина, яка вміє поводити себе в конфліктній ситуації. Ви уникаєте суперечок і конфліктів.
Заповніть таблицю. (слайд 14)
Ситуація. Ваш однокласник висловив думку, яка вам не сподобалася. До яких наслідків призведуть такі ваші вислови:
Вислови Наслідки
Ти дурний і сказав дурницю!
Ти не маєш рації
Я думаю інакше

2. Оберіть правильні на ваш погляд вислови (слайд 15)
а) спілкування не може протікати без суперечностей;
б) спілкування завжди протікає без суперечностей;
в) у людей можуть бути різні цілі, цінності, погляди, смаки;
г) у людей завжди однакові цілі, цінності, погляди, смаки.
3. Опишіть стилі поведінки в конфлікті.
Стиль конкуренції передбачає, що…
Стиль ухиляння пов’язаний з тим, що…
Стиль пристосування виявляється в тому, що…
Стиль співпраці передбачає, що…
Стиль компромісу передбачає…
VІІІ.  Підсумки уроку.
Народна мудрість говорить:«У сварках народжується істина?».
Ваша думка?
Висновок. У СВАРКАХ НАРОДЖУЄТЬСЯ КОНФЛІКТ!
А істина народжується:
В умінні вислухати один одного;
В розумних діалогах.
Учитель. Отже, творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Не існує універсальних прийомів, що дозволяють відразу впоратися з будь-якою комунікаційною проблемою. Уміння опанувати себе в конфліктній ситуації допоможе владнати її. Безконфліктне спілкування — процесу становлення нормальних контактів між підлітками, адже конфлікти негативно впливають на здоров’я.
ІХ. Домашнє завдання (слайд 17)
§ 27 С.148-152  Письмово тести

Немає коментарів:

Дописати коментар